Deși ar fi putut să fie începută încă din 2014, primul an al alocării financiare aferente perioadei 2014-2020, autostrada Sibiu-Pitești va fi începută abia în 2015.
Deocamdată se lucrează la studiile de fezabilitate. Ministerul Transporturilor a anunțat zilele trecute cele 5 variante posibile de traseu.
Ministerul Transporturilor a lansat zilele trecute dezbaterile publice privind traseul viitor al autostrăzii Sibiu-Pitești, discuțiile urmând să fie încheiate în termen de aproximativ o lună, până pe 11 decembrie 2015.
Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), subordonată Ministerului Transporturilor, a publicat zilele trecute, pe pagina de internet, cinci variante de traseu, din care una mai veche, din studiul de fezabilitate realizat în 2008, şi patru noi.
Variantele sunt mai mult sau mai puțin asemănătoare, diferențele apărând doar în unele zone ale autostrăzii. Una dintre ultimele variante, urmăreşte îndeaproape traseul stabilit acum 7 ani. Doar diferă puţin în zone precum Tălmaciu, Câinenii Mici sau în apropiere de Curtea de Argeş.
O altă variantă merge pe partea stângă a lacului Merişani şi ocoleşte Curtea de Argeş pentru a reveni la traseul de bază în Bălţeni. Tot din această localitate se desprinde alt traseu către Călimăneşti, care revine la drumul de bază în zona Racoviţa-Copăceni. Tot acolo ajunge şi un alt traseu propus care coteşte şi el spre Călimăneşti.
Calendar
Potrivit Ministerului Transporturilor studiile de fezabilitate vor fi încheiate în luna decembrie, urmând ca anul viitor să înceapă lucrările. Studiul de fezabilitate este realizat de asocierea SPEA Ingegneria Europea SA Milano Italia Sucursala București & Tecnic Consulting Engineering Romania SRL. În data de 15.12.2015 proiectantul va preda studiul final pentru Secțiunea 1 (10,3 km) Sibiu – Boița și Secțiunea 5 (30,7 km) Curtea de Argeș – Pitești, iar în 15.07.2016 pentru Secțiunea 2 (26 km) Boița – Racovița, Secțiunea 3 (20 km) Racovița – Văleni, Secțiunea 4 (29,6 km) Văleni – Curtea de Argeș și Secțiunea 6 DN 73C Tigveni – Râmnicu Vâlcea.
Odată încheiat studiul de fezabilitate anul viitor va fi prezentat proiectul spre finanțare Uniunii Europene. Ulterior vor fi organizate licitațiile aferente lucrărilor de proiectare și construcție. Câștigătorul contractului va avea la dispoziție, cel mai probabil, șase – opt luni să facă proiectul tehnic după care vor începe lucrările, în 2017.
Cât de fezabil este proiectul
Proiectul este considerat a fi unul dificil, mai greu decât cel al autostrăzii de pe Valea Prahovei. Aceasta deoarece Valea Oltului este mai îngustă decât Valea Prahovei. În plus, o bună parte a traseului este ocupată de calea ferată, dar și de actualul drum național. În plus, zone învecinate localităților Curtea de Argeș și Râmnicu Vâlcea sunt afectate de puternice alunecări de teren.
Contractul cu Spea Ingineria Europea – Tecnic Consulting Engineering în valoare de 29 milioane lei are o durată de 17 luni şi implică realizarea de studii de trafic şi privind alternative de traseu, investigaţii de teren, activităţi de proiectare, evaluarea impactului asupra mediului, analiza cost-beneficiu şi modelul financiar, precum şi pregătirea documentaţiei de atribuire pentru viitoarele contracte de lucrări.
Autostrada Sibiu – Piteşti, una din cele mai aşteptate din România, a figurat în prima variantă a Master Planului de Transport ca viitor drum expres, fiind încadrată ulterior, în urma dezbaterilor publice, ca proiect de autostradă, necesitând o investiţie estimată de 1,67 miliarde euro.
Autostrada este cerută cu insistență și de compania Dacia Renault, investitorul dorind să dispună de o rută sigură și rapidă de export a autovehiculelor fabricate.